Culture Dress

The costume

Είναι Γιαπωνέζα, γεννημένη στην πόλη Ματσουμότο της επαρχίας Ναγκάνο. Eτών 87 και κάτι, ξεχωρίζει από την κόκκινη περούκα που φορά και δε βγάζει ποτέ. Για να σου δώσω ένα στίγμα με δύο κουβέντες, η Yayoi Kusama είναι ένας ζωντανός θρύλος της σύγχρονης τέχνης.

Καταρχήν να σου πω ότι σε ηλικία δέκα ετών άρχισε να έχει τις πρώτες της παραισθήσεις – η ίδια τις αποκαλεί «self-obliteration»: αυτο-εκμηδένιση, στιγμές παραληρήματος, στη διάρκεια των οποίων έχει την αίσθηση ότι την καταβροχθίζει το σύμπαν – από τις οποίες δε γλίτωσε ποτέ. Σύμφωνα με αυτές έβλεπε το περιβάλλον της ποτισμένο με πολύχρωμες βούλες και ιστούς. H Kusama γρήγορα άρχισε να απεικονίζει αυτήν την πραγματικότητά της προκειμένου να αντιμετωπίσει και να απαλλαγεί από το φόβο που της προκαλούσε. Χαρακτηριστικό της νεύρωσής της είναι η εμμονή και έτσι οι άπειρες και επαναλαμβανόμενες βούλες και ιστοί γρήγορα έγιναν ένα μοτίβο που η Kusama υπηρέτησε (και υπηρετεί) με τρομερή πειθαρχία και συνέπεια.

Σε ηλικία 27 ετών έφυγε απ’τη χώρα της, με προορισμό την Νέα Υόρκη. Είχε προηγηθεί η αλληλογραφία της με την Georgia O’Keeffe, που την είχε προειδοποιήσει βέβαια για τις δυσκολίες της ζωής στις ΗΠΑ. Η Kusama όμως, που προκειμένου να έχει κάποια έσοδα, ξόδευε τότε το χρόνο της στην Ιαπωνία ράβοντας αλεξίπτωτα για τον πόλεμο και φοβόταν πως η οικογένειά της θα την ανάγκαζε να παντρευτεί, αποφάσισε να ρισκάρει και να κάνει αυτό το ταξίδι. Τότε, δεκαετία του ’60 η Νέα Υόρκη ήταν το παγκόσμιο κέντρο σύγχρονης τέχνης και the place to be ως καλλιτέχνης. Όλα συνέβαιναν εκεί: μινιμαλισμός, pop art, post-painterly abstraction, performance art, η λίστα είναι ατελείωτη. Ε, σε όλα αυτά, η Κusama ήταν όχι απλώς παρούσα αλλά πρωτοστάτησε σε πολλά από αυτά τα «κινήματα» και επηρέασε και την κατεύθυνσή τους από την Pop art, την performance art, τη γλυπτική και τη φεμινιστική τέχνη με όλα αυτά να αντικατοπτρίζονται σε διαφορετικές ενότητες της δουλειάς της. Συγκεκριμένα επηρέασε από τον Andy Warhol μέχρι τον Claes Oldenburg και την Eva Hesse. Για να μην πούμε ότι ήταν σύντροφος του Donald Judd (ένας από τους σημαντικότερος εκπροσώπους του μινιμαλισμού). Ασχολήθηκε με τάσεις της τέχνης που μπορεί τώρα να μας φαίνονται πιο «εύπεπτες» αλλά όταν η Kusama πειραματιζόταν, η σύγχρονη τέχνη ανακάλυπτε νέα όρια. Ωστόσο, ποτέ δεν τάχθηκε με κάποιο κίνημα για πάρα πολύ καιρό ώστε να τα ταυτιστεί μαζί του.

Με κοινό τόπο το οργανικό σχήμα, η Kusama έχει καταφέρει να εκφράσει τις «βούλες» σε διαφορετικές ενότητες δουλειάς και με ατελείωτους τρόπους και μέσα: εγκαταστάσεις, περιβάλλοντα, ζωγραφική, περφόρμανς αρτ, name it.  Aν δεις συνολικά τις φωτογραφίες των έργων της, φαίνεται πόσο διαφοροποιημένο είναι το καλλιτεχνικό της έργο. Και ως εμμονική καλλιτέχνις είναι επίσης super παραγωγική.

Το 1973, επέστρεψε στην Ιαπωνία και αποφάσισε να εισαχθεί σε ψυχιατρική κλινική, στην οποία ζει μέχρι τώρα. Αυτή βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το studio της, το χώρο όπου σμιλεύει, σχεδιάζει και ζωγραφίζει.

 

Top/skirt, Kilo Shop Athens

Tights/socks, Calzedonia

Shoes, Zara

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply